diumenge, 20 de novembre del 2011

El TICcionari

Avui us presento el TICcionari.
És una iniciativa del projecte educatiu auladetecnologia.com que neix amb l'objectiu de ser una eina de suport per a la normalització i difusió del vocabulari en català que les TIC han incorporat a l'escola i alhora facilitar la integració d'aquestes a les diverses árees del currículum.

TICcionari permet treballar les Competències TIC a l'aula, en especial les competències bàsiques que fan referència a:
  • Adquirir la terminologia adequada a les TIC.
  • Utilitzar el vocabulari adient relacionat amb les TIC.
  • Mostrar interès per actualitzar els coneixements al voltant de les TIC.

dijous, 10 de novembre del 2011

Teories d'aprenentatge

Conductisme


La teoria conductista es situa a la primera meitat del segle XX, però la seva relació amb les TIC i la seva presència a l’àmbit educatiu no arriba fins a la dècada dels 70 i dura fins a mitjans del 80. El primer intent d’introduir les TIC a l’educació va ser mitjançant un mètode anomenat “drill & practice “ consistent en aprenentatge a base de repetició, útil en un tipus d’aprenentatge memorístic a base de repetició per a continguts simples lineals i seqüencials. L’Ensenyament Assistit per Ordinador (EAO) o Computer Assisted Instruction (CAI), es basa en les teories conductistes de l’aprenentatge amb el concepte que l’ordinador serveix per a reforçar l’aprenentatge i concretament en la teoria de Skinner en la que un reforçament positiu fa que l’alumne segueixi amb l’aprenentatge, i torni a repetir l’acció.

Hi ha diferents tipus segons les necessitats de l' instructor i el nivell de dificultat:

· Drill & practice: o programes d’exercicis i pràctica repetitiva permeten a l’alumne resoldre problemes, mostrar-li si els ha resolt bé, i proposar-li de nous per reforçar l’aprenentatge.

· Tutorials: tipus de programa que ajuda a l’alumne en l’aprenentatge, controlant el canvi de nivell si s’assoleixen els objectius. Però també pot explicar el per què dels errors

· Proves d’avaluació interactives: en les que la retroalimentació és molt efectiva al saber per què s’ha produït l’errada.

· Simulació: de manera que l’alumne pot experimentar com si es tractés del món real, aprenent habilitats del mon real

· Jocs interactius: permeten la realització d’exercicis i repetició dels mateixos en el context d’un joc. El repte de guanyar a l’ordinador és una motivació per a l’estudiant

Exemples:

- Jclic
- Gcompris 
- The KDE Edu project 

Cognitivisme


-Es basa en el procés cognitiu i mental de l'alumne.

Es pot considerar els Quaderns Virtuals com un bon exemple de l'aplicació de les TIC del cognitivisme. Es tracta d'una eina per a la creació (per part del professorat) i realització (per part de l'alumnat) d'activitats dicàctiques multimèdia que permet la interacció alumnat-preofessorat i l'avaluació inicial, sumativa i formativa en contextos presencials i virtuals d'ensenyament i aprenentatge.

Constructivisme
L'aplicació del constructivisme a les TIC són les WEBQUEST on els alumnes han de resoldre una sèrie de qüestions que el professorat planteja, però sempre amb una guia de pàgines web on poden trobar la resposta.


Connectivisme

-"The Networked Student" que tracta sobre l'autoaprenentatge d'un estudiant amb les xarxes socials.


-"El conectivismo como teoría de aprendizaje emergente" on un professor defensava que el connectivisme és un recurs essencial per a que funcionin les TIC actualment.

A partir d'aquests dos vídeos treballats a classe, podem extreure...

CARACTERÍSTIQUES:

-Teoria de l'aprenentatge purament de l'era digital.

-L'alumne aprén per tal de mantenir-se al corrent de la societat sobre diferents aspectes actuals o esdeveniments nous.

-el mestre és el punt de suport per l'alumne i l'ajuda a gestionar tota la informació que rep de les diferents xarxes.

-L'aprenentatge deixa de ser interna i individual. El coneixement i l'aprenentatge es basen en la diversitat d'opinions.

- L'aprenentatge és el procés de connectar nodes o fonts d'informació.

- És necessari mantenir les connexions i nodrir-les per facilitar l'aprenentatge continu.

- És primordial l'habilitat per a veure les connexions entre els camps, idees o conceptes.